تفاوت ماهوی مناسک حج با نسخه تجویزی عرفان‌های نوظهور

cover.2640.200x200

اعمال و مناسک حج به وحی متصل است اما اعمال تجویزی عرفان‌های نوظهور ابداع رهبران این فرقه‌ها است و فلسفه خاص ندارد و افراد ساده لوح و زودباور آن‌ها را دنبال می‌کنند همچون بنی اسرائیل که به گوساله پرستی روی آوردند.

پايگاه خبري فرقه، حجت الاسلام داریوش عشقی، دبیر انجمن فرهنگی معنویت نوین با اشاره به فلسفه اعمال و مناسک حج گفت: شاید بتوان در مورد فلسفه هر یک از اعمال و مناسک حج که در زمان خاصی در مکه انجام می‌شوند یک کتاب نوشت. از نوع احرامی که افراد می‌بندند که همه باید به یک شکل باشند و زیور آلات نداشته باشند و در واقع لباسی مانند کفن بپوشند.

وی ادامه داد: اینکه انسان احساس کند نزد کسی می‌رود که همه نعمت‌ها را به او داده است و می‌خواهد یک تجدید بیعتی با او کند و به شکل ظاهری ابراز کند من بنده تو هستم و در همه زمینه‌ها خدایی تو را قبول دارم.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: شاید از‌‌ همان زمان احرام بستن و با ذکر لبیک اللهم لبیک که افراد می‌گویند و پاسخ دعوت خداوند را می‌دهند نشانگر این است که خداوند عالم همه ما را به خانه خود دعوت کرده است، مسلمان‌ها وقتی اسلام می‌آورند خداوند یک بار آن‌ها را به خانه خود دعوت می‌کند.

حجت الاسلام عشقی عنوان کرد: بحث حج از زمانی که خانه خدا ایجاد شده اتفاق افتاده و از زمان حضرت آدم (ع) وجود داشته و در زمان طوفان نوح (ع) خراب شد و دوباره حضرت ابراهیم (ع) آن خانه را بازسازی کرد و حتی اعمال هم در تاریخ شکل‌های متفاوتی داشته است و شکل کنونی حج آن چیزی است که در زمان حضرت ابراهیم (ع) بوده و زمان حضرت محمد (ص) ذکرهای آن تغییر کرد و یکسری آداب دیگر هم بدان اضافه شده است.

وی افزود: حتی وقتی یک حاجی به سرزمین عرفات می‌رود آن هم به معنی سرزمینی که انسان در آن درباره خود و خدایش شناخت پیدا می‌کند، وقتی به دعای عرفات امام حسین (ع) توجه می‌کنیم می‌بینیم قشنگ‌ترین ارتباط بین بنده و خدا برقرار می‌شود.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: یکی از دستوراتی که در مشاوره‌ها به افراد مراجعه کننده می‌دهند این است که شما باید لحظاتی شیرین داشته باشی به این معنا که زمان‌هایی را باید با خودتان خلوت کنید در عرفات هم انسان زمانی با خود خلوت می‌کند بیشتر به خود و کار‌ها و گذشته و اعمالش فکر می‌کند و اینکه چه ارتباطی بین او و خدا وجود دارد و خداوند چرا او را خلق کرده است.

این کار‌شناس عرفان‌های نوظهور ابراز کرد: حاجیان در مشعر الحرام و سپس در منی و نیز در رمی جمرات هم یکسری اعمال را با فلسفه‌ای خاص انجام می‌دهند. به عنوان مثال ما همیشه از شر شیطان به خداوند پناه می‌بریم اما در سرزمین مقدس مکه و در رمی جمرات رسما تبری و بیزاری خود را نسبت به شیطان نشان می‌دهیم.

حجت الاسلام عشقی تاکید کرد: این مناسک مانند این است که معلم به دانش آموز خود تمرین می‌دهد تا کارهایی را انجام داده و مهارت کسب کند و این اعمال هم برای این است تا افراد بتوانند ارتباط بهتری را با خداوند داشته باشند چراکه انسان‌ها وقتی وارد کعبه شده و طواف می‌کنند دور محوری که محور خلقت بوده است، می‌چرخد.

وی افزود: ما همانند کعبه را در عرش به نام بیت المعمور داریم که آنجا نیز فرشته‌ها طواف می‌کنند و آن هم در زمینی که اولین خشکی بوده است که از زیر آب‌ها در روز دحوالارض بیرون آمده است. یک محوریت قطبی روی زمین پیدا کرده و این اتفاق از زمان حضرت ابراهیم (ع) ترسیم شد و سال به سال برای مردم حکمت‌هایش مشخص می‌شود.

این کارشناس مشاوره در پاسخ به این سوال که اعمال و مناسکی که در حج وجود دارند چه تفاوتی با اعمالی که در عرفان‌های نوظهور تجویز می‌شوند، دارند؟ گفت: اعمال حج به وحی وصل هستند و هم حضرت ابراهیم (ع) که مسیحیان، یهودیان و مسلمانان ایشان را قبول دارند، این اعمال را آورده است. این سنت‌ها به دستور خداوند و توسط یکی از پیامبران اولوالعزم پایه گذاری شده است و پیامبران دیگر هم آمدند و روی این موضوع صحه گذاشتند.

حجت الاسلام عشقی عنوان کرد: اما بعضی اعمال در عرفان‌های نوظهور توسط افرادی که در این فرقه‌ها رهبری و حضور دارند، ساخته می‌شود و فلسفه خاصی هم ندارند و طبق نظر یک شخص اینگونه در نظر گرفته می‌شود.

این کار‌شناس عرفان‌های نوظهور خاطرنشان کرد: قالب مردم که منطقی باشند این خرافات را نمی‌پذیرند ولی مردم ساده چون دلشان می‌خواهد این کار‌ها را بکنند دنبال این برنامه‌ها می‌روند مانند مردم زمان که وقتی ایشان به کوه طور رفتند، آن‌ها دوباره به گوساله پرستی رو آوردند. / شبستان

 

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید

.