ادیان ایران باستان

prev
next

حمایت بی بی سی بهائی از آل سعود وهابی

News image

شبکه بهائی بی بی سی فارسی در ادامه روند همکاری خود با رژیم آل سعود، این بار در نقش وکیل مدافع این رژیم ظاهر شده و به تبرئه مقامات سعودی از ظ...

سه شنبه, 19 ژانویه 2016

ادامه مطلب

اختلاف بین قطب و بزرگان فرقه صوفیه تشدید شد

News image

پس آن که یکی از اعضای فرقه دراویش در نامه ای نظرات شیخ مطرح فرقه را به نورعلی تابنده اطلاع داد، وی در اظهار نظری تامل برانگیز ضمن محدود کردن ...

سه شنبه, 19 ژانویه 2016

ادامه مطلب

یک زن بهائی سردبیر جدید شبکه بی بی سی

News image

رزیتا لطفی نیز مانند دیگر مدیران ارشد و کارکنان بی‌بی‌سی فارسی از اعضای فرقه بهائیت است و از این نظر یکی از شاخصه‌های اصلی برای ارتقاء رتبه در این شبکه را دار...

سه شنبه, 19 ژانویه 2016

ادامه مطلب

چرا فرقه صوفیه در فتنه 88 از کروبی حمایت کرد؟

News image

فرقه سیاسی صوفیه با توجه به سیاست درباری خود بر این باورند که باید از افرادی حمایت کنند که منافع شخصی آنها تامین شود خواه این فرد مسلمان باشد خواه غیرم...

دوشنبه, 11 ژانویه 2016

ادامه مطلب

چرا فرقه صوفیه نام خانقاه را به حسینیه تغییر داد؟

News image

از آنجا که صوفیان عارف نما پس از انقلاب اسلامی ایران با بصیرت دینی عموم مردم مواجه شدند برای توجیه مکان عبادت خود و چرایی جدا شدن فقرا از مساجد که ط...

دوشنبه, 11 ژانویه 2016

ادامه مطلب

برگزاری مراسم غیر اخلاقی توسط بهائیان در شب شهادت امام حسن ع

News image

  به گزارش پایگاه خبری فرقه به نقل از ادیان نیوز، شامگاه 28 آذر ماه مصادف با شب شهادت تعدادی از عناصر بهائی در شهرستان مرودشت اقدام به برگزاری مراسم عیش و ...

پنجشنبه, 24 دسامبر 2015

ادامه مطلب

علاوه بر همسر و پسر رهبر شیعیان نیجریه بیش از ۳۰۰ شیعه هم شه

News image

  یک پایگاه خبری نیجریایی خبر داد که در درگیری و یورش ارتش این کشور به منزل «شیخ زکزاکی» رهبر شیعیان،‌ علاوه بر همسر و پسر او بیش از ۳۰۰ تن از...

سه شنبه, 15 دسامبر 2015

ادامه مطلب

رهبر ارامنه جهان: گروه‌های افراطی در حال جنگ با خداوند هستند

News image

  رهبر مذهبی ارامنه در دیدار با رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: جامعه ارامنه ایران از آزادی کافی برخوردارند. وی در بخش دیگری از این دیدار اظهار داشت: متاسفانه گر...

سه شنبه, 15 دسامبر 2015

ادامه مطلب

جواب مقام معظم رهبری‌ به نامه يك جوان مسیحی

News image

  من می‌دانم و داستان‌هایی از شما شنیده‌ام که چقدر شما بد هستید؛ اما من این‌طور از شما انتظار ندارم و همیشه نوعی بزرگ شده‌ام که به اعتقادات مذهبی دیگران احترام بگ...

سه شنبه, 15 دسامبر 2015

ادامه مطلب

کشیش انگلیسی: جوانان مسیحی پیام رهبر ایران را منتقل کنند

News image

  'فرانک جولیان گِلی' کشیش و متفکر مسیحی انگلیسی ضمن پراهمیت خواندن دومین نامه رهبر معظم انقلاب به عموم جوانان در کشورهای غربی خاطرنشان ساخت که جوانان فعال مسیحی باید پیام ره...

سه شنبه, 15 دسامبر 2015

ادامه مطلب

بشارت اوستا و متون پهلوی درباره اسلام

90006

یکی از باورهای مسلمین این است که اسلام آخرین دین الهی و موعود همه ی انبیاء و اولیاء الهی است. اما جالب است بدانیم که در متن اوستا و دیگر نسک های پهلوی به ظهور پیامبر موعود از سرزمین حجاز بشارت و انذار داده شده است. برای مثال در خرده اوستا ( یکی از بخش های اوستا ) ترجمه موبد اردشیر آذرگشسب ، نیایشِ گاه ازیرین آمده است : «مرد راست کرداری که اشو و سردار اشویی باشد، ما می ستاییم. آخرین کیش را می ستاییم.» [1] و در ترجمه دکتر دوستخواه : «اشَوَن خویشکار، رد اشَوَنی را می ستاییم. کیش واپسین را می ستاییم.» [2] این در حالی است که بنا بر متن اوستا، دین زرتشتی آخرین دین نیست بلکه اولین دینِ لایقِ ستایش است. [3] پس روشن است که منظور از دین واپسین ( یا آخرین دین ) دین زرتشتی نیست بلکه دین دیگری است. اکنون برای روشن شدن مفهوم « دینِ آخرین » به شاهنامه ی فردوسی که بر اساسِ خوذای نامگ ها (متون تاریخی و عقیدتی عصر ساسانیان) نوشته شده است، مراجعه می کنیم :

خواب ديدن نوشين روان و گزارش بوزرجمهر آن را به پيدايش پيغمبر ...

انوشیروان شبی نیایش کنان در بستر رفت. خوابید و در عالم رؤیا چنین دید که جهان را تاریکی فراگرفت. در همین حال خورشید از سرزمین حجاز برخاست و همه جهان را روشن کرده؛ نورش را بر همگان تابید :

درين سال يك شب نيايش كنان
بخواب اندرون شد ستايش كنان

چنان ديد روشن روانش بخواب
كه در شـب برآمـد يكــــی آفتاب

چهل پايـه ی نردبـان از بـــــرش
كه می رفت تا اوج كيوان سرش

برآمـــد بريــن نردبان از حجــــاز
خرامان خرامــــان بكشـــی و ناز

جهان قاف تا قاف پرنــــور كرد
به هرجا كه بد ماتمی سور كرد

انوشیروان ناگهان از خواب بیدار شده، پریشان گشت. دستور داد تا وزیرش بزرگمهر حکیم را احضار کنند. پس از اینکه انوشیروان خواب خود را برای وزیرش بزرگمهر (بوزرجمهر) تعریف کرد، وی به انوشیروان پاسخ داد که این خواب شما از آن روی است که امشب مولودی از میان قوم عرب پای به دنیا نهاد که جز به راستی و درستی قدم بر نمی دارد. وی دین زرتشت و مسیحیت و ... را کنار زده و دین آخر جهان را پایه گذاری می نماید. وی همان کسی است که با اشاره انگشت خود ماه را به دو نیم می کند. او مردم جهان را با گفتار نیک خود پند و اندرز می دهد. شرق و غرب جهان از سخنان وی به سعادت می رسند. اما پس از درگذشت او و در زمان حکومت نبیره تو مردم عرب به حکومت تو حمله می کنند و از ایوان تو جز نامی باقی نخواهد ماند. و این همان خبری است که جاماسپ به گشتاسپ داده است.

چو بشنيد بوزرجمـــهر آن سخـن
نگه كرد آن خــــواب ســر تا به بن

چنين گفــت كای خســرو كامران
همانا كه رازيــســـــــت اندر نهان

بدوگفت خسرو كه برگوی راست
كز انديشگانم زتن جان بكاســـت

از آن پس چنين گفت بوزرجــمهر
كه ای رای تو برتر از ماه و مــهـــر

نگه كردم اين خواب را سر به سر
تو انـــدر جوابــش شگفــتــــــی نگر

ازين روز در تا چهل سال و بيش
نهد مردی از تــــــازيان پای پيـش

كه در پيش گيـــــــــرد ره راسـتی
به پيچد ز هر كژی و كاستــــــــی

بهم بر زَنَــــد دين زردشـــــــــت را
بمــه چون نمايـــــد سر انگشت را

بدو نيمه گردد ز انگــشــــــــت او
بكوشش نبيــــــند كســی پشت او

جهــود و مسيحی نمانـــد بــجــای
درآرد همی دين پيشيـــــــن ز پای

بتخت ســــه پايــــــــــه برآيـــــــد بلند
دهد مر جـــــهان را بگــفتــــار پنـــد

چو او بگــــذرد زين ســـــرای سپنج
ازو باز مانــــد بگفتـــــــــار گنــــــــــــج

شود زو جـــــهان قرن تا قــرن شــــاد
جز ايــــــوان شــــه كان برآيـــد ببــــاد

پس از وی ز تو يــک نبيــره بــــــود
كه با پيـــــل و كــــوس و تبيـــره بود

سپاهـــی بتــــــازد بـــــرو از حجـــــــاز
اگرچـــــه ندارد سليـــــــــح و جهــــــاز

ز تخت اندر آرد مــــر او را بخــــــاك
زگردان كند مر جهـــان جملــــه پاك

بيفتد همه رســـم جشـــــــن ســـده
شــــود خاكدان جمــــله آتشــــــــكده

نه آتــــــــش پرستند و نــــی آفتـــاب
سر بخـــت گـــــردان درآيــد بخـــواب

بگشتاسپ جاماسپ خود گفته است
ازين راز و اين راه او رفتـــــه اســت

چو بشنيد كسری ز بوزرجـــمـهــر
ازينسان بگرديدش از رنگ چهــــر

کسری چون این راز از بزرگمهر می شنود چهره اش برافروخته می گردد. چون شب فرا می رسد با نگرانی به بستر می رود، نیمه شب صدای هولناکی می شنود که شکستن ایوان مدائن را خبر می دهد. نوشیروان از ترس برمی خیزد و بوزرجمهر را فرا می خواند، بوزرجمهر به او گفت که آنچه دیشب در خواب دیدی ، اینک به قوع پیوست. اکنون آن ماه پیکر (پیامبر آخرالزمان) از مادرش زاده شد. پس از اندک زمانی قاصدی فرا رسید و خبر داد که آتشکده آذرگشسب خاموش گردید :

همه روز بادرد و غم بود جفت
ز انديشه چون شب درآمد نخفت

چنان بد كه ازشب گذشته سه پاس
يك آواز آمد چنان پر هراس

كه گفتي جهان سربسر گشت پست
پس آنگه يكی گفت كايوان شكست

برآمد همی شاه را دل ز جای
ندانست آن كار را سر ز پای

به بوزرجمهر آنگه آوازكرد
ز طاق شكسته پس آغازكرد

چو آن ديد دانا هم اندر زمان
چنين گفت كای شاه نوشيروان

بخواب اندرون هرچه ديدی تو دوش
ازآن مهر امشب برآمد خروش

چنان دان كه ايوانت آواز داد
كه آن ماه پيكر ز مادر بزاد

سواری رسد هم كنون با دو اسپ
كه بر باد شد كار آذرگشسپ

درين بود كامد سواری چوگرد
كه آذرگشسپ اين زمان گشت سرد

ازين كار دل تنگ شد شاه را
همی هرزمان بركشيد آه را

بدوگفت بوزرجمهر آن زمان
كزين كار شاها چه باشی نوان

زمان چون ترا ازجهان كرد دور
پس از تو جهان را چه ماتم چه سور

پسِ اين سخن شاه ديری نزيست
بمرد و برو بر جهانی گريست

بدین ترتیب خواب نوشیروان با تعبیر بزرگمهر بوقوع پیوست و با زاده شدن آن خردمند بزرگ، طاق ایوان کسری شکست و آتشکده ی بزرگ آذرگشسب خاموش گردید و حال شاه سخت دگرگون شد. تا اینکه پس از مدتی از دنیا رفت. [4] خواب انوشیروان و فرو ریختن چهارده کنگره از ایوان وی و همچنین خاموش شدن آتشکده بزرگ ایران و مسائلی از این دست در شب تولد پیامبر را بسیاری از تاریخنگارانِ بزرگ ایرانی و ... از جمله احمد بن ابى يعقوب بن واضح يعقوبى در قرن سوم هجری در تاریخ یعقوبی [5]، ابوعلی بلعمی (قرن سوم و چهارم) در تاریخ مشهور خود [6]، حمدالله مستوفی تاریخنگار ایرانی قرن هفتم و هشتم هجری در «تاریخ گزیده» [7] و «ظفرنامه» [8] همچنین محمد بن جریر طبری تاریخنگار ایرانی متوفای 310 هجری در تاریخ مشهور خود [9]، ابو بكر احمد بن حسين بيهقى متوفای 458 هجری در «دلائل النبوة» [10]، منهاج سراج تاریخنگار ایرانی متوفای 658 هجری در «طبقات ناصرى» [11]، ناصر الدين بيضاوى متوفای‏ 658 هجری در «نظام التواريخ‏» [12]، ابو سليمان بناكتى‏ متوفای قرن هفتم هجری در «روضة اولى الالباب في معرفة التواريخ و الانساب» [13]، شرف الدين فضل الله حسينى قزوينى در «‏المعجم في آثار ملوك العجم‏» [14] و محمد ميرك بن مسعود منشى‏ متوفای قرن یازدهم هجری در «رياض الفردوس» [15] و ... نقل کرده اند.

ابوالفضل محمد بن حسين بیهقی متوفای 470 هجری ، درباره زندانی شدن بزرگمهر حکیم به دستور انوشیروان می نویسد : «چون بزرجمهر حکیم از دین گبرکان دست بداشت که دینی باخلل بوده است و دین عیسی پیغمبر گرفت و برادران را وصیت کرد که در کتب خوانده ام که آخرالزمان پیغامبری خواهد آمد نام او محمد مصطفی. اگر روزگار یابم نخست کسی من باشم که بدو بگروم و اگر نیابم امیدوارم که حشر ِ ما را با امت او کنند، شما فرزندان خود را همچنین وصیت کنید تا بهشت یابید.» [16] که انوشیروان پس از شنیدن این وصیت دستور داد تا او را در بند کرده، بسیار شکنجه نمودند.
 

پی نوشت :

[1]. خرده اوستا ، ترجمه اردشیر آذرگشسب ، تهران 1354 ، ص 36
[2]. اوستا ، ترجمه دکتر ج. دوستخواه ، انتشارات مروارید ، تهران ، چاپ شانزدهم 1391 ، ج 2 ص 618
[3]. کوروش نیکنام ، آیین اختیار ، انتشارات تیس ، تهران 1385 ، ص 2 - 4 ؛ و همچنین : گاتها ، ترجمه فیروز آذرگشسب ، انتشارات فروهر ، تهران ، چاپ دوم 1379 ، ص 5
[4]. شاهنامه دبیرسیاقی ، جلد پنجم ، ص 217 ، این فصل شاهنامه در چاپ کلکته آمده است .
[5]. تاريخ يعقوبى ، ترجمه محمد ابراهيم آيتى ، تهران ، انتشارات علمى و فرهنگى ، چاپ ششم 1371 ، ج ‏1 ص 359
[6]. تاریخ بلعمی ، ناشر : سروش ، تهران‏ ، چاپ سوم 1378 ، ج‏ 2 ، ص 749
[7]. حمد الله مستوفى‏ قزوینی ، تاريخ گزيده‏ ، به تصحیح عبد الحسين نوايى‏ ، انتشارات امير كبير ، تهران‏ ، چاپ سوم 1364 ، ص 132
[8]. حمد الله مستوفى قزوينى‏ ، ظفرنامه قسم الاسلاميه‏ ، پژوهشگاه علوم انسانى و مطالعات فرهنگى‏ ، تهران‏ ، چاپ اول 1380 ، ج ‏1 ص 12
[9]. تاريخ طبرى ، ترجمه ابو القاسم پاينده ، نشر اساطير ، تهران ، چاپ پنجم 1375 ، ج ‏2 ص 717
[10]. ابو بكر احمد بن حسين بيهقى ، دلائل النبوة ، ترجمه محمود مهدوى دامغانى ، انتشارات علمى و فرهنگى ، تهران 1361 ، ج ‏1 ص 99
[11]. طبقات ناصرى ، تحقيق عبدالحى حبيبى ، انتشارات دنياى كتاب ، تهران ، چاپ اول 1363 ، ج ‏1 ص 61
[12]. ناصر الدين بيضاوى‏ ، نظام التواريخ‏ ، مصحح : مير هاشم محدث ، ناشر : بنياد موقوفات دكتر محمود افشار‏ ، تهران ، چاپ اول‏ 1382‏ ، ص 49
[13]. ابو سليمان داود بن ابى الفضل بناكتى‏ ، روضة اولى الالباب في معرفة التواريخ و الانساب ( مشهور به تاريخ بناكتى‏ ) ، ناشر : انجمن آثار ملى‏ ، تهران‏ 1348 ، ص 64
[14]. شرف الدين فضل الله حسينى قزوينى ، ‏المعجم في آثار ملوك العجم‏  ، ناشر: انجمن آثار و مفاخر فرهنگى‏ ، تهران‏ ، چاپ اول 1383 ، ص 309
[15]. محمد ميرك بن مسعود منشى‏ ، رياض الفردوس خانی ، مصحح : ايرج افشار و فرشته صرافان‏ ، بنياد موقوفات دكتر محمود افشار ، تهران‏ ، چاپ اول 1385 ،  112
[16]. ابوالفضل محمد بن حسين بيهقى‏ ، انتشارات مهتاب‏ تهران ، چاپ چهارم 1374 ، تاريخ بيهقى ، ج‏ 2 ص 472

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید

.

ناسیونالیزم و نژاد گرایی افراطی

ملی گرائی چیست؟

             بروز و ظهور افکار، دیدگاه ها و مکاتب مختلف بشری پیشینه ای به درازای عمر بشر دارد. هر روز انسانها با شرایط جدیدی رو به رو می شوند که...