حجاب در مسیحیت

cover.5527.200x200

مسلمانان بر این باورند که حجاب نه‌تنها بر مسلمانان واجب است، بلکه بر پیروان تمام ادیان الهی، به خصوص مسیحیان واجب است. اگرچه در عهد عتیق آیاتی مبنی بر وجوب حجاب وجود داشته و به آن توصیه‌شده است؛ ولی با توجه به اینکه مسیحیان احکام عهد عتیق را بر اساس انحراف وسیع اعتقادی و جهت فرار از شریعت، قبول ندارند لذا نمی‌توان برای اثبات حجاب برای مسیحیان از عهد عتیق استفاده کرد.

پایگاه خبری فرقه ، مسلمانان بر این باورند که حجاب نه‌تنها بر مسلمانان واجب است، بلکه بر پیروان تمام ادیان الهی، به خصوص مسیحیان واجب است. اگرچه در عهد عتیق آیاتی مبنی بر وجوب حجاب وجود داشته و به آن توصیه‌شده است؛ ولی با توجه به اینکه مسیحیان احکام عهد عتیق را بر اساس انحراف وسیع اعتقادی و جهت فرار از شریعت، قبول ندارند لذا نمی‌توان برای اثبات حجاب برای مسیحیان از عهد عتیق استفاده کرد.

سؤال این است که آیا می‌توان بر اساس آیات عهد جدید، حجاب را بر مسیحیان ثابت کرد یا نه؟ حقیقت این است که آیاتی که مبنی بر وجوب حجاب در مسیحیت باشد وجود نداشته و تنها از برخی آیات می‌توان رجحان حجاب را برای زنان مسیحی اثبات کرد. حال که مسیحیان خود را ملزم به عهد عتیق ندانسته و در عهد جدید نیز مطلبی دال بر وجوب حجاب وجود ندارد، پس مسلمانان چرا معتقدند که حجاب در برخی ادیان به خصوص مسیحیت واجب است؟

از نظر مسلمین شکی نیست که در دین حقیقی حضرت عیسی (علیه‌السلام) حجاب جزء واجبات بوده است. در روایات اسلامی نیز سخنانی از حضرت عیسی (علیه‌السلام) نقل‌شده که از آن‌ها می‌توان وجوب حجاب در دین آن بزرگوار را استفاده نمود. حضرت مسیح (علیه‌السلام) در بخشی از سخنان حکیمانه خود مردم را از نگاه به نامحرم بازداشته و چنین می‌فرماید: «... زنهار از نگاه [به نامحرم حتی یک‌بار] پرهیز کنید زیرا در دل تخم شهوت می‌کارد و همان [یک نگاه] برای فساد و تباهی نگاه‌کننده کافی است. خوشا به حال کسی که دیده‌اش در دل است نه در چشم... [۱]».

حضرت عیسی (علیه‌السلام) در جای دیگر از سخنانشان چنین می‌فرمایند: «ایَّاکُم و النَّظَرُ إلی المخدوراتِ فانَّها بَذرُ الشَّهوَهِ و نَباتُ القِسوَهِ. حضرت عیسی (علیه‌السلام) به حواریّین فرمودند: بپرهیزید از نظر کردن به زنان پوشیده، که همانا آن، تخم شهوت و گیاه قساوت است [۲]». آری حضرت عیسی (علیه‌السلام) مردان را از نظر کردن برزنان پوشیده، منع کرده تا در دل آنان تخم شهوت و گیاه قساوت کاشته نشود. به‌راستی اگر وجوب حجاب از دیدگاه عیسی (علیه‌السلام) امری مسلم نبود آیا می‌توانستند مردان را از نگاه به زنان باحجاب منع کنند؟ اگر حجاب واجب نبود و زنان مجوز بی‌حجاب گشتن را داشتند، مردان هرگز از نگاه کردن به آنان منع نمی‌شدند.

به نقل بعضی نویسندگان، برخی از علمای فعلی مسیحیت نیز گویا حجاب را واجب دانسته‌اند. دکتر «حکیم الهی» استاد دانشگاه لندن در کتاب «زن و آزادی» پس از تشریح وضعیت زنان در نزد اروپاییان، در مورد حکم پوشش و حجاب زنان در مسیحیت، عقاید «کلمنت» و «ترتولیان» را درباره حجاب چنین بازگو می‌کند: «زن باید کاملاً در حجاب و پوشیده باشد، مگر آن‌که در خانه خود باشد زیرا فقط لباسی که او را می‌پوشاند، می‌تواند از خیره شدن چشم‌ها به سوی او مانع گردد. زن نباید صورت خود را عریان ارائه دهد تا دیگری را با نگاه کردن به صورتش وادار به گناه نماید. برای زن مؤمن عیسوی، در نظر خداوند، پسندیده نیست که نزد بیگانگان به زیور آراسته گردد و حتّی زیبایی طبیعی آن نیز باید مخفی گردد زیرا برای بینندگان خطرناک است [۳]».
اگر به تصاویر قدیمی و حتی برخی از تصاویر معاصر مسیحیت نگاهی کنیم، این حقیقت روشن می‌شود که زنان قدّیسه همواره دارای حجاب هستند. از نظر تاریخی نیز تردیدی در این نیست که مسیحیان قرون اوّلیّه حجاب داشته‌اند. محجبه بودن راهبه‌های مسیحی نیز یک سنّت دیرینه است که از قرون اوّلیّه مسیحیت باقی‌مانده است؛ و همه‌ی این شواهد شاید دلیل بر وجوب حجاب بر مسیحیان است.

حجاب چه برای زن و چه برای مرد از اموری است که تقریباً در تمام ملل و اقوام واجب شمرده‌شده است. شاید هیچ قومی نباشد که برهنه گشتن انسان در کوچه و بازار را بپذیرد. در برخی از آیین‌های شرقی که عضو جنسی مرد را پرستش می‌کنند برهنگی مجاز دانسته شده است. برخی آیین‌های هندی نیز این امر را جایز شمرده‌اند ولی در مقام عمل هیچ قومی نیست که برهنگی مطلق را بپذیرد. حتّی برخی افراد مخالف حجاب نیز حاضر نیستند لخت مادرزاد در حضور مردم حاضر شوند؛ بنابراین، اصل حجاب (پوشیدگی بدن) در همه اقوام دنیا، بدون اینکه به آن تصریح شود واجب دانسته شده است و اختلاف آن‌ها تنها در مقدار پوشیدگی بدن است./ ادیان نت

پی‌نوشت:
[۱]. ابن شعبه، حسن بن علی، تحف العقول / ترجمه جعفری، دار الکتب الإسلامیة - تهران، چاپ: اول، ۱۳۸۱ ش، ص ۲۸۷.
[۲]. شهید ثانی، زین الدین بن علی، شرح مصباح الشریعة / ترجمه عبد الرزاق گیلانی، پیام حق - تهران، چاپ: اول، ۱۳۷۷ ش، ص ۲۷۶.
[۳]. حکیم الهی، زن و آزادی، ص ۵۳

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید

.