تاریخی

جاسوسی و ساختار تشکیلاتی در بهائیت

بهائیت یکی از جریان‎های فرقه ای شبه مذهبی است که با ادعای ارائه آیینی جدید و در نهایت الوهیت، توسط مؤسس آن اعلام موجودیت کرد. جریانی که با استفاده...

منابع اقتصادی بهائیت

"به بیت العدل پول بدهید زیرا حاصل آن برکت یافتن اموالتان است...اگر بهائیان به بیت العدل حقوق ا... پرداخت نکنند از بیگانگان محسوب خواهند شد". ( اشراق خاوری کتاب گنجینه حدود...

prev
next

حمایت بی بی سی بهائی از آل سعود وهابی

News image

شبکه بهائی بی بی سی فارسی در ادامه روند همکاری خود با رژیم آل سعود، این بار در نقش وکیل مدافع این رژیم ظاهر شده و به تبرئه مقامات سعودی از ظ...

سه شنبه, 19 ژانویه 2016

ادامه مطلب

اختلاف بین قطب و بزرگان فرقه صوفیه تشدید شد

News image

پس آن که یکی از اعضای فرقه دراویش در نامه ای نظرات شیخ مطرح فرقه را به نورعلی تابنده اطلاع داد، وی در اظهار نظری تامل برانگیز ضمن محدود کردن ...

سه شنبه, 19 ژانویه 2016

ادامه مطلب

یک زن بهائی سردبیر جدید شبکه بی بی سی

News image

رزیتا لطفی نیز مانند دیگر مدیران ارشد و کارکنان بی‌بی‌سی فارسی از اعضای فرقه بهائیت است و از این نظر یکی از شاخصه‌های اصلی برای ارتقاء رتبه در این شبکه را دار...

سه شنبه, 19 ژانویه 2016

ادامه مطلب

چرا فرقه صوفیه در فتنه 88 از کروبی حمایت کرد؟

News image

فرقه سیاسی صوفیه با توجه به سیاست درباری خود بر این باورند که باید از افرادی حمایت کنند که منافع شخصی آنها تامین شود خواه این فرد مسلمان باشد خواه غیرم...

دوشنبه, 11 ژانویه 2016

ادامه مطلب

چرا فرقه صوفیه نام خانقاه را به حسینیه تغییر داد؟

News image

از آنجا که صوفیان عارف نما پس از انقلاب اسلامی ایران با بصیرت دینی عموم مردم مواجه شدند برای توجیه مکان عبادت خود و چرایی جدا شدن فقرا از مساجد که ط...

دوشنبه, 11 ژانویه 2016

ادامه مطلب

برگزاری مراسم غیر اخلاقی توسط بهائیان در شب شهادت امام حسن ع

News image

  به گزارش پایگاه خبری فرقه به نقل از ادیان نیوز، شامگاه 28 آذر ماه مصادف با شب شهادت تعدادی از عناصر بهائی در شهرستان مرودشت اقدام به برگزاری مراسم عیش و ...

پنجشنبه, 24 دسامبر 2015

ادامه مطلب

علاوه بر همسر و پسر رهبر شیعیان نیجریه بیش از ۳۰۰ شیعه هم شه

News image

  یک پایگاه خبری نیجریایی خبر داد که در درگیری و یورش ارتش این کشور به منزل «شیخ زکزاکی» رهبر شیعیان،‌ علاوه بر همسر و پسر او بیش از ۳۰۰ تن از...

سه شنبه, 15 دسامبر 2015

ادامه مطلب

رهبر ارامنه جهان: گروه‌های افراطی در حال جنگ با خداوند هستند

News image

  رهبر مذهبی ارامنه در دیدار با رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: جامعه ارامنه ایران از آزادی کافی برخوردارند. وی در بخش دیگری از این دیدار اظهار داشت: متاسفانه گر...

سه شنبه, 15 دسامبر 2015

ادامه مطلب

جواب مقام معظم رهبری‌ به نامه يك جوان مسیحی

News image

  من می‌دانم و داستان‌هایی از شما شنیده‌ام که چقدر شما بد هستید؛ اما من این‌طور از شما انتظار ندارم و همیشه نوعی بزرگ شده‌ام که به اعتقادات مذهبی دیگران احترام بگ...

سه شنبه, 15 دسامبر 2015

ادامه مطلب

کشیش انگلیسی: جوانان مسیحی پیام رهبر ایران را منتقل کنند

News image

  'فرانک جولیان گِلی' کشیش و متفکر مسیحی انگلیسی ضمن پراهمیت خواندن دومین نامه رهبر معظم انقلاب به عموم جوانان در کشورهای غربی خاطرنشان ساخت که جوانان فعال مسیحی باید پیام ره...

سه شنبه, 15 دسامبر 2015

ادامه مطلب

بهاییت آیین، تشکیلات یا فرقه مخرب؟

 

 

 واژه فرقه در همه ی جوامع بشری و مقاطع تاریخی کاربرد داشته است. در قرن نوزدهم در بریتانیا فرقه ها واژه ای مشترک برای مخالفان کلیسا ی رسمی بودند . این واژه در زبان فرانسه در آغاز به گروهی از افراد اطلاق می شد که اعلام می کردند از آیین خاصی پیروی می کنند، سپس معنی محدود تری یافت از جمله گروهی که به عمد خود را از جمع وسیع و اصلی جامعه یا سلسله اندیشه ها و باور های عمومی جدا ساخته اند.  مارگارت سینگر[1] در کتاب عمیق و جامع نگر خود "فرقه های در میان ما" در تبیین وضعیت فرقه های مخرب بیان می کند که؛ واژه ی فرقه بیانگر یک سازمان استاتیک و ایستاست، بدین معنا فرقه ها حداکثر مقاومت را در پذیرش هرگونه تغییر یا توسعه آموزه های خود نشان داده و در مقابل اعضا خود کمترین انعطاف را نشان خواهند داد.

با نگاهی به تعریف فرقه های مخرب [2] و مقایسه ی آن با بهاییت مشترکات بسیاری بین این گروه و آنچه که از مفهوم واژه فرقه و روابط فرقه ای استنباط می کنیم  می یابیم.شاخص ترین فرقه ای که در ایران با مشخصات یک فرقه مخرب همسازی دارد تشکیلات پنهان و مخوف بهائیت است.از این منظر اگر نگاهی به ساختار و رواط درونی آن بندازیم می توانیم جدا شدن از جمع مسلمانان با ادعای علی محمد شیرازی که خود را باب امام زمان خواند (که تا ادعای الوهیت ادامه پیدا کرد) مشاهده کنیم. عملا با گروش گروهی از افراد مشتاق و ساده اندیش یا فرصت طلب با انگیزه های گوناگون این خط فکری عملا ازجمع مسلمانان جدا گردید.

ایستایی ضوابط سختگیرانه تشکیلات بهایت، علی رغم ادعای تحری حقیقت، شگفت انگیز است، به ادعای بهاییان این وظیفه ی هر انسانی است که با چشمان خود  نه با چشم مردم حقیقت را جستجو نماید،  در حالی که قانون درون تشکیلاتی کاملا مغایر با این ادعاست.

 مثلا اعتقاد به اینکه خواندن متون اعتقادی غیر بهایی حرام است ویا ارتباط با فضای فکری خارج از بهاییت محکوم به طرد روحانی است . همچنین عبارت معروف بهاا..."بم  ولم" یعنی چون و چرا در اصول بهائیت حرام است نه تنها با ادعای تحری فاصله دارد که کاملا با ایستایی فرقه همخوانی پیدا می کند.

در اینگونه موارد اگر فرد با  پرسشهای ریشه ای در زمینه اعتقادات یا ساختار تشکیلات بهاییت مواجه شود، از ناحیه سران فرقه و به تبع از سوی خانواده های بهایی به شدت سرکوب خواهد شد. فرد سوال کننده در این حالت طرد شده، تهدید می شود و تا جایی که از کرده ی خود پشیمان گردد، تحت فشار قرار می گیردو در صورت استنکاف حتی با خطر مرگ مواجه خواهد شد.

 اما از بررسیهای سینگر چنین بر می آید که در عموم فرقه های مخرب  روابط  فرقه ای و آنچه براعضاحاکم است در یک ساختارهرمی تعریف می گردد. شخص یا گروهی که در راس قرار می گیرد اعضا رادر همه ی امور زندگی به خود وابسته کرده  و نظر فرقه را تحمیل می کند و اگر قدرت محدودی رابه تعدادی زیر دست تفویض کند و منظور نظارت بر وفاداری پیروان است.

 این رابطه به وضوح در تشکیلات بهاییت دیده می شود  پس از بها، عبدالبها و شوقی، پیش بینی ادامه یافتن رهبری فرقه در اولاد ذکور بها ابتر مانده و بیت العدل(که محل استقرار آن در شهر حیفاست) عالی ترین ترین مقام تصمیم گیری در ساختار سازمانی بهایی گردید . 9 نفر اعضای این نهاد هر 5 سال یک بار در یک فرایند مبهم انتخاب می شود وکسی از جامعه بهایی نمی تواند خود را نامزد احراز کرسی در آن نماید. در  چارچوبی که رهبران بهاییت آن را ترسیم کرده اند هیچ فردی از حقوق انسانی برخوردار نیست تا آنجا که حتی افراد وادار به پذیرش محل سکونت مورد نظرفرقه  می شوند و حتی سفرهای سیاحتی آنها نیز کنترل می شود. در واقع بهاییت با تشکیلات بسیار متصلب خود هیچ یک از اعضا را واجد داشتن حق عبور از حدود تعریف شده خود نمی داند. .

نقطه قابل توجه دیگری که در روابط فرقه ای در بررسی فرقه های مخرب جهان به صورت مشترک مورد تایید قرار گرفته است آن است که؛ شخصیت رهبر همواره دارای گونه ای برگزیدگی و فره دست نایافتنی و منحصر به فرد است. در فرقه ها رهبر آگاهانه القا می کند دارای استعداد و نبوغ خاصی است و از این همین رو خود را از همه افراد جامعه بشری ممتاز می داند.

 اینگونه ادعا ها در باب و جانشینانش کاملا مشهود بوده است. در ابتدا علی شیرازی ادعای بابیت امام زمان را کرد و سپس ادعاهای او به مهدویت ,رسالت ,ربوبیت و الوهیت گسترش پیدا کرد پس از او حسین علی نوری (بها الله )ادعای خدایی کرد و ادعا کرد که من همان (من یهظره الله )مورد نظر باب هستم همینطور عباس افندی یا عبد البها که خود را پسر خدا دانستند . در حال حاضر که بیت العدل در راس هرم قرار دارد نیز در هاله ای از تقدس وعصمت قرار گرفته است و هر کس که در آن عضویت یابد نیز این تقدس را خواهد یافت .

 



[1] Margaret Singer

[2] Cult

اعتقادی

بهائیت و گذرگاهی به نام بحران جوانی

«بحران جوانی و نوجوانی، دام بهائیت» یکی از معضلاتی که از گذشته تا کنون اغلب کشورهای جهان با آن مواجه هستند، مسئله بروز و حدوث فرقه ها و سازمان های مخفی...

بهاییت آیین، تشکیلات یا فرقه مخرب؟

     واژه فرقه در همه ی جوامع بشری و مقاطع تاریخی کاربرد داشته است. در قرن نوزدهم در بریتانیا فرقه ها واژه ای مشترک برای مخالفان کلیسا ی رسمی بودند ....