قبل انقلاب موضوع مهدویت منتسب به گروهی منحرف به نام انجمن حجتیه بود

cover.3799.200x200

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در نشست «تاریخ، سینما و تمدن نوین اسلامی» با بیان اینکه ما زمانی در سال ۵۷ به بعد وارد انقلاب شدیم که موضوع مهدویت منتسب به گروهی منحرف به نام انجمن حجتیه بود، گفت: سلطه تفکر این گروه در حوزه مهدویت آن چنان پر رنگ بود که کسی تصور نمی کرد بتوان در حوزه مهدویت نسبتی بین انقلاب اسلامی و مهدویت معرفی کند.

پايگاه خبري فرقه، نشست «تاریخ، سینما و تمدن نوین اسلامی» در چهارمین هم اندیشی سینما انقلاب، با حضور محمدحسین رجبی دوانی، مورخ و دکتر محمدهادی همایون عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

همایون، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در نشست «تاریخ، سینما و تمدن نوین اسلامی» با بیان اینکه ما زمانی در سال ۵۷ به بعد وارد انقلاب شدیم که موضوع مهدویت منتسب به گروهی منحرف به نام انجمن حجتیه بود، گفت: سلطه تفکر این گروه در حوزه مهدویت آن چنان پر رنگ بود که کسی تصور نمی کرد بتوان در حوزه مهدویت نسبتی بین انقلاب اسلامی و مهدویت معرفی کند.

وی ادامه داد: پس از پایان جنگ ادبیات انقلاب اسلامی مهدویت آرام آرام شکل گرفت. همه تاریخ ما پر از مهدویت است و انقلاب اسلامی ما در پایان این زنجیره قرار دارد.

همایون با اشاره به اینکه ادبیات مهدویت و انقلاب اسلامی خیلی دیرهنگام تولید شده و دیر هنگام تر داریم به جنبه های استراتژیک آن نگاه می کنیم، اظهار داشت: در حوزه مهدویت از منظرهای مختلف روایی، کلامی و ... کار شده است که به جای خود لازم بوده است و امروز پس از انقلاب برای اولین بار است که از یک نگاه تمدنی و راهبردی به مهدویت نگاه می کنیم.

هیچ مرجعی در کشور متولی امر سناریو نیست

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به ضعف در سناریونویسی در کشور ابراز کرد: هیچ مرجعی در کشور متولی امر سناریو نیست و می بینیم پشتوانه فیلم های مطرح نیز به نوعی برگرفته از تاریخ سینمای غرب است که کمی تغییر یافته است.

وی با بیان این که مشکل دیگر برای تحقق سینمای انقلاب اسلامی و سینمای مهدویت واکنش اصحاب هنر ما به انقلاب اسلامی و ارزش های آن از جمله مهدویت است، بیان داشت: در این حوزه نیز کار های جدی نشده است و هنوز هم کسانی هستند که به جای مانده از آن گروه های خاص پیش از انقلاب هستند و با حضور آنان افرادی که با نگاه انقلاب اسلامی و ارزش های آن می خواهند وارد عرصه سینما بشوند یا طرد می شوند یا حذف و یا هضم می شوند.

به رغم تبلیغات منفی ظهور حضرت مهدی(ع) پیوند همه ادیان است

همایون درباره تبلیغات منفی علیه ظهور امام زمان(ع) و به راه افتادن جنگ ادیان اظهار کرد: با ظهور حضرت مهدی(ع) قرار است پیوندی بین همه ادیان رخ دهد در حالی که تبلیغ می شود که قرار است در بیت المقدس که برای هر سه دین مسیحیت، یهودیت و اسلام مقدس است، با هم بجنگند در حالی که ظهور حضرت مهدی(ع) پیوند این ادیان است زیرا در نسب آن حضرت به هر سه دین یهودیت، مسیحیت و اسلام و حتی ایرانیان و روم می رسد.

این کارشناس یکی از مهمترین نقاط استراتژیک انقلاب اسلامی را مسئله نسب حضرت مهدی به دین یهودیت، مسیحیت و اسلام دانست و ادامه داد: اگر ما موضوع مهدویت را دارای حوزه های فراتر از کلام و روایت بدانیم و مهدویت را جاری در تمدن ده هزارساله انسان و بعثت انبیا بدانیم، فرهنگ انقلاب اسلامی را بسیار مرتبط با فرهنگ مهدویت می دانیم.

در ادامه این نشست، محمدحسین رجبی دوانی، مورخ و کارشناس تاریخ اسلام با بیان این که بنا نبود تاریخ را پادشاهان و سلطان و امیر رقم بزنند بلکه بنا بود تاریخ را پیامبران رقم بزنند، اظهار داشت: از همان ابتدای خلقت انسان ها و هبوطش به زمین، آدم به پیامبری برانگیخته شد و قرار بود که مردم از پیامبران تبعیت کنند.

وی با اشاره به حجم بسیار بالای آیاتی از قرآن که به بیان تاریخ پرداخته است، گفت: قرآن کتاب تاریخ و قصه نبوده است اما قرآن برای درس گرفتن و عبرت از تاریخ حجم بسیاری از محتوایش را به بیان تاریخ و داستان اقوام مختلف پرداخته است.

رجبی دوانی ادامه داد: تأکیدات قرآن و امامان معصوم بر مطالعه و پرداختن تاریخ برای این است که با توجه به تجربه تکرار شده در تاریخ بتوانیم وظیفه امروز خود را بهتر بشناسیم زیرا انقلاب ما در فلسفه شکل گیری خود همچون انقلاب پیامبر بزرگوار ماست.

تمام آنچه در زمان پیامبر و امام علی(ع) و امام حسن(ع) رخ داده، در تاریخ ۳۶ ساله انقلاب نیز رخ داده است

این مورخ درباره تاریخ انقلاب اسلامی اظهار داشت: من مدعی هستم تقریباً می توان گفت همه آن چه که در دوران نبوت پیامبر و دوران امامت امیرالمومنین و امام حسن(ع) اتفاق افتاده، در این ۳۶ سال نیز اتفاق افتاده است اما نتیجه آن، چیزی که در ایام معصومین شد، نشد زیرا مردم ما با تبعیت از رهبری امام ره و رهبر معظم انقلاب اجازه ندادند که نتیجه انقلاب ما به نتیجه ای همچون کنار زدن امام حسن(ع) و امام علی(ع) برسد و این در سایه عبرت قرار دادن آن پیامدهای ناگوار در تاریخ است.

وی با اشاره به تحلیل های دقیق مقام معظم رهبری از تاریخ ابراز داشت: بنده تحلیل های تاریخی بسیاری از بزرگان را در تاریخ خوانده ام اما  تحلیل های هیچ یک به دقت تحلیل های مقام معظم رهبری نبوده است.

رجبی دوانی با تقدیر از هنرمندان جوان و متعهدی که اثر انیمیشن فاخری در حوزه مهدویت تولید کرده اند، ابراز کرد: اگر در کشور مرکزی داشته باشیم که این تعهد های هنری جوان را حمایت کنند از بعد نرم و فرهنگ نیز کشور ما قدرت قابل توجهی در حوزه قدرت نرم و فرهنگ نیز خواهد شد.

 

همچنین همایون با انتقاد از بی مهری مسئولین ابراز داشت: اگر ما معتقدیم بعد از سی و شش سال، حرکت حمایت از آثار اسلامی و متناسب با انقلاب اسلامی کند است امیدواریم انیمیشن نقطه آغاز تند شدن این سرعت باشد.

وی با بیان این که هنر در کشور ما یک بنیان بهایی دارد، افزود: البته نمی توان گفت همه هنرمندان ما همه بهایی بوده اند اما جریان اصلی هنر در کشور در پیش از انقلاب به دست بهاییان بوده است و جریان باقی مانده از آن ها از ورود جوانان انقلابی و هنرمند به عرصه هنر ممانعت می کنند اما باید با یک حرکت جهادی خط شکنی کرد.

همچنین رجبی دوانی درباره تأثیر انیمیشن «شاهزاده روم» اظهار داشت: من یقین دارم کودکان ما اگر این انیمیشن را ببینند خیلی از مطالب را در مورد امام زمان و زندگی ایشان و سختی های آن بزرگواران با دیدن این انیمیشن اتفاق می افتد و به نظرم بدون بهره گیری از این انیمیشن انتقال این چیزها به کودکان کار ساده ای نبود.

وی افزود: عرصه کار برای این موضوعات بسیار وسیع و مورد نیاز است و جا دارد که کارهای بسیاری در زمینه های دینی و معرفتی انجام شود.

ما در عرصه مدیریت و دولت سازی محتاج یک انقلاب اسلامی دیگر هستیم

در ادامه دکتر همایون درباره کوتاهی ها در حوزه هنر اسلامی، بیان کرد: اگر روزی خدای ناکرده انقلاب شکست بخورد و از من بپرسند چه کسانی را مسئول این مسئله می دانید می گویم در کوتاه مدت هنرمندان و در بلند مدت علما و دانشمندان ما و باید بگویم امروز نیاز به خط شکنی سریعی از سوی هنرمندان داریم تا وقتی چشم ما به دولت است چیزی گیر ما نمی آید زیرا ما در عرصه اداری و مدیریت و دولت سازی محتاج یک انقلاب اسلامی دیگر هستیم و نمی توان منتظر ماند تا دولت کاری کند.

وی ادامه داد: ما برای حل این مشکل در کوتاه مدت به حرکت جهادی داریم که بخشی از این حرکت جهادی، گرفتن بودجه از جاهای مختلف است و هنرمندن انقلابی و مذهبی باید یاد بگیرند که چگونه بودجه های سرگردان کشور را جذب و اقدام به تولید آثار هنری کنند. در برخی زمینه ها ما نه تنها هنوز انقلابی نکرده ایم بلکه اگر نخواهیم بگوییم که مایه شرمندگی است باید بگوییم که در شان جمهوری اسلامی نیست.

وی با بیان اینکه متأسفانه هر دولتی که تشکیل می شود می آید تا اصول و مبانی را تغییر بدهد، ابراز داشت: شورای عالی انقلاب فرهنگی باید اصولی را تعریف کند و دولت هنر خود را در پایبندی و عمل به آن نشان دهد نه آنکه هر دولتی که بر سر کار می آید اصول را تغییر دهد و به سلیقه خود امور فرهنگی را به پیش ببرد.

نباید دولت چون چند جوان حزب اللهی که از آن ها خوشش نمی آید بر سر کاری هستند، آن کار را قطع کند

کارشناس تاریخ اسلام با انتقاد از سیاست های دولت در عدم حمایت از اقشار مذهبی اظهار داشت: هر دولتی باید طرح های باقی مانده از دولت قبل را به نتیجه برساند نه آن که عنوان کند طرح مزخرفی بوده است یا در طرح های فرهنگی بگوید چون چند جوان حزب اللهی که من از آن ها خوشم نمی آید، پس آن کار باید قطع شود. راه باید ادامه پیدا کند نه این که بر زمین بماند و متوقف شود.

رجبی با اشاره به ماهیت فرهنگی انقلاب اسلامی ابراز داشت: بنا بود و هست که انقلاب ما به همه جهان صادر شود زیرا انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی بوده است اما نتوانسته ایم از راه هنر به ویژه سینما، انقلاب را متجلی کنیم.

با صدور انقلاب از طریق هنر جریان های تکفیری و اسلام ستیز را خنثی می کنیم

این پژوهشگر تاریخ اسلام بیان داشت: اگر ما از این هنر بهره ببریم نه تنها می توانیم اسلام ستیزی ها و گروه های تکفیری را خنثی کنیم بلکه خواهیم توانست فرهنگ اسلام ستیز غرب را به چالش بکشیم. اگر در سینما موفق شویم خواهیم توانست دل های حقیقت طلب مردم دنیا را فتح کنیم. / مهر

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید

.